کد مطلب:315427 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:228

فرمایش حضرت سیدالشهداء در وصف اصحاب خود
چنانچه در زیارت ماثوره، در بحار و كامل الزیاره و كافی است كه:



[ صفحه 127]



السلام علیكم ایها الربانیون انتم لنا فرط و سلف و نحن اتباع و انصار اشهد انكم انصار الله تا آنجا كه فرموده انتم سادة الشهداء فی الدنیا و الاخرة [1] ؛ سلام بر شما ای مردان الهی، شما نسبت به ما تقدم ورزیدید و ما هم به شما ملحق خواهیم شد و یار شما می باشیم شهادت می دهیم كه شما خدا را یاری كردید و شما در دنیا و آخرت سرور شهیدان هستید.

در امالی صدوق از حضرت رسول صلی الله علیه و آله در وصف ایشان وارد شده: و هم سادات شهداء امتی [2] و در زیارت صادقیه است كه به صفوان می فرماید: قف عند الشهداء و قل بایست نزد ایشان و بگو: بابی انتم و امی طبتم و طابت الارض التی فیها دفنتم و فزتم فوزا عظیما [3] ؛ پدر و مادرم فدای شما، خوشا به حال شما و خوشا به حال زمینی كه در آن دفن شدید و به سعادت و خوشبختی بزرگی رسیدید». و در زیارت ناحیه مقدسه است كه در كتاب اقبال بن طاوس و غیره نقل شده:

اشهد لقد كشف الله بكم الغطاء و مهد لكم الوطاء و اجزل لكم العطاء و كنتم عن الحق غیر بطاء و انتم لنا فرط و نحن لكم خلطاء فی دار البقاء [4] ؛ شهادت می دهم كه خداوند پرده ها را برای شما كنار زد و آسایش و راحتی را برای شما فراهم نمود و با نظر بلندی بر شما بخشش نمود، شما در راه حق سستی نكردید و بر ما تقدم یافتید و ما نیز به شما ملحق خواهیم شد در قیامت.

و حضرت سیدالشهداء علیه السلام فرمود در وصف ایشان:

اما بعد فانی لا اعلم اصحابا اوفی و لا خیرا من اصحابی و لا اهل بیت ابرو لا اوصل من اهل بیتی فجزاكم الله عنی خیرا [5] ؛ اما بعد، همانا من یارانی باوفاتر از یاران خود سراغ ندارم و یارانی بهتر از ایشان نمی شناسم و خاندانی نیكوكارتر و مهربان تر از خاندان خود ندیده ام، خدا از جانب من به شما پاداش نیكو عنایت فرماید.



[ صفحه 128]



و اجمالا مفاد آیات قرآن و احادیث مستفیضه و وجدان عقل شهدای كربلا افضل و بهتر هستند از تمام شهداء اولین و آخرین چرا كه افضل از تمام شهدا شهدای بدر بودند و مدلل می داریم كه شهداء كربلا افضل از آنها بودند. اما از آیات من جمله این آیه مباركه است:

(ان الله اشتری من المؤمنین انفسهم و اموالهم بان لهم الجنة یقاتلون فی سبیل الله فیقتلون و یقتلون وعدا علیه حقا فی التوراة و الانجیل و القرآن و من اوفی بعهده) [6] .

یعنی به درستی كه خداوند عالم خریده است از مؤمنین جانها و مالهای ایشان را در عوض و مقابل آنكه برای آنها باشد بهشت كه جهاد نمایند در راه خدا، پس بكشند و كشته شوند. آیه ی مباركه عنوان معامله خداست با بندگان؛ خداوند مشتری است و كسی كه اهل ایمان است فروشنده است. متاع و مبیع جان و مال مؤمن است. قیمت و ثمن و بها بهشت است. قباله توریة و انجیل و قرآن است و سجل آن كلمه فاستبشروا ببیعكم الذی بایعتم به [7] است. پس بشارت باد ایشان را در این معامله پر منفعت در تجارتخانه ی آخرت كه دنیا باشد. این بیان اصل معامله بود. حال مردم مختلف هستند. در این تجارت و معامله بعضی هیچ در این معامله حاضر نشدند بلكه گوش به این فرمان ندادند و به این طریق نیامدند و به غیر دنیا چیزی در نظر نداشته و ندارند و بعضی جزئی معامله در این تجارتخانه كرده اند از جهت مال و عمر و بعضی مرتبه ی اعلاء این معامله را به طور اكمل نموده اند و آنها شهداء هستند. شهید در حقیقت و در میدان جنگ به جان عزیز خود با خدا معامله كرده و خدا هم طرف معامله اوست و بهشت بهای اوست و آنها هم درجاتشان به تفاوت و مختلف است.


[1] بحارالانوار ج 98 ص 170، كامل الزيارات ص 372 و كافي ج 4 ص 574.

[2] امالي شيخ صدوق ص 177 ترجمه: روايت پيامبر اكرم (ص): و ايشان سرور شهيدان امت من هستند.

[3] بحارالانوار ج 98 ص 201.

[4] اقبال الأعمال ج 3 ص 80.

[5] ارشاد مفيد ج 2 ص 91.

[6] سوره ي توبه آيه ي 111.

[7] همان.